KRUŠNOHORSKÝ
TUNEL
Tento tunel je součástí nové tratě Praha-Drážďany. Začíná na německé straně v Haidenau, prochází masívem Krušných hor a končí portálem na české straně v blízkosti města Chlumec u Ústí nad Labem.
ZÁKLADNÍ INFORMACE
-
Délka: 30,4 km
-
Zahájení stavby: 2028
-
Zprovoznění: 2039 (předpoklad)
-
Součást rychlého spojení RS 4 VRT Praha - Drážďany
-
provoz až 150 nákladní vlaků / den
-
max. rychlost 200 Km / hod (nákladní 120 km/hod)

NÁKLADNÍ DOPRAVA
Krušnohorský tunel je plánován převážně pro nákladní dopravu a je součástí evropského koridoru sítě TEN-T
(Orient / East - Med Corridor), který spojuje nákladní přístavy severních a jižních moří Evropy (Hamburk - Istanbul).
Díky nákladní dopravě je ekonomicky nejefektivnější částí nově plánované trati Praha - Drážďany a na jeho výstavbu je vyvíjen enormní tlak. A to i přes to, že budou zásadně negativně postižena města a obce v jeho okolí, především Chlumec, Chabařovice a Přestanov.
HLAVNÍ TEPNA NÁKLADU DO CENTRA ÚSTÍ A ÚDOLÍ LABE
Krušnohorským tunelem přijede až 150 nákladních vlaků, které projedou centrem města Ústí nad Labem a budou pokračovat údolím Labe mezi Ústím n. L. a Prahou. Tedy kaňonem Portou Bohemicou.
Na přdpokládaný nárůst nákladní dopravy jsou již připravovány také stávající tratě v údolí Labe.
PLÁNOVÁNÍ VÝSTAVBY
v ČR a SRN
Na Krušnohorském tunelu je zajímavé sledovat přeshraniční spolupráci Německa a České republiky a srovnat výsledky práce.

PROCES PLÁNOVÁNÍ V NĚMECKU
-
Na německé straně bylo na průchod Krušnými horami navrženo 7 variant.
-
Před několika lety proběhl hloubkový geologický průzkum.
-
Stanovila se kritéria ekonomická, geologická, vliv na ŽP...
-
Probíhaly dialogy s dotčenými obcemi a občany již ve fázi vybírání z variant.
-
Nakonec byla dle kritérií vyhodnocena nejlepší varianta.
Více o průběhu plánování tunelu na německé straně najdete zde.
PROCES PLÁNOVÁNÍ V ČESKU
-
Na české straně byla předložena pouze jediná varianta průchodu Krušnými horami.
-
Neproběhl hloubkový geologický průzkum (veřejná zakázka zastavena ÚOHS)
-
Nejsou stanovena kritéria a vybíráno z variant.
-
Dialog neprobíhal žádný, teprve až po oznámení jediné varianty, kdy se zvedla vlna protestu dotčených měst a obcí, začal investor objíždět dotčené obce s letáčky a prezentacemi.
KDO MÁ VLIV NA VEDENÍ TRASY
Zatímco samosprávy do procesu plánování zapojeny nebyly, kdo od začátku procesu zapojen byl, jsou nákladní přepravci. Například zde připomínky ŽESNAD z roku 2017.
Konkrétní příklad - firma Metrans, která již nakoupila pozemky u trasy, která ještě ani nebyla krajem schválena. Zde plánuje nákladní kontejnerové překladiště. Jednatel soukromé firmy Metrans byl pravidelně účasten pracovních skupin k trasování VRT.
ULEVÍ ÚDOLÍ LABE?
Investor v propagačních materiálech uvádí, že díky Krušnohorskému tunelu se uleví údolí Labe.
Ve skutečnost dle přepravní prognózy schválené Studie proveditelnosti Krušnohorským tunelem přijede obrovské množství převážně nákladních vlaků, které projedou centrem města Ústí nad Labem a budou pokračovat údolím Labe mezi Ústím n. L. a Prahou. Tedy kaňonem Portou Bohemicou. Protože Krušnohorský tunel nemá adekvátně velkokapacitní napojení trasy přes České středohoří, údolí Labe nejen že se neuleví, ale právě naopak, zatížení enormě naroste.