Středohorský tunel
Tento tunel vznikne přímo v centru města - na dolním Střekově. Navazuje na nový čtyřkolejný most přes řeku Labe, portál tunelu je plánován ve spodní části areálu SETUZY a dál vede skrz České středohoří
ZÁKLADNÍ INFORMACE
Délka: 17-19 km
Provoz: osobní i nákladní
Zahájení stavby: není známo
Zkrátí cestu Ústí n. Labem - Praha na 25 minut

NEJISTÁ VÝSTAVBA
Rychlé osobní spojení z Ústí do Prahy má zajistit především tunel skrz České středohoří. Tento tunel má být postaven až dlouho poté, co se centrem města a údolím Labe Portou Bohemikou povalí veškerý náklad po zkapacitněných tratích.
Tento Středohorský tunel má nízkou kapacitu, bude procházet geologicky velmi složitým územím a může se stát, že už se ho ani ekonomicky nevyplatí v budoucnu stavět.
Investor ho ve svých plánech odsouvá úplně na poslední místo, protože zásadní úsek pro nákladní dopravu bude zprovozněn i bez Středohorského tunelu a pokračování trasy není pro nákladní dopravu nezbytné.
A tak zatímco ke Krušnohorskému "nákladnímu" tunelu podrobnosti známe do detailu, o pro osobní dopravu klíčovém Středohorském tunelu nevíme zatím skoro nic.
KDE BUDE PORTÁL A STAVENIŠTĚ?
Přestože se bude již 24.6.2024 hlasovat o vedení trasy, nejsou známé ani základní údaje o rozsahu staveniště ani o přesném umístění portálu Středohorského tunelu. A to ani přes to, že bude tato stavba probíhat více než 10 let přímo v centru hustě obydlené oblasti dolního Střekova. Jen pro srovnání, například staveniště Krušnohorského tunelu zabere minimálně 90.000 m2, což je 2x Václavské náměstí!
Dotazy ohledně výstavby vznášeli občané města na Magistrátu města Ústí nad Labem, na odpovědi investora se můžete podívat zde.
ŠPATNÉ UMÍSTĚNÍ TUNELU
Existují varianty, kdy tunel Českým středohořím vede po levé straně Labe, tzn. že nepřekračuje řeku Labe na Střekov novým čtyřkolejným mostem a vede nákladní dopravu úplně mimo tento krásný prostor ústeckého nábřeží. Tyto varianty dokonce získaly ve studiích lepší bodové hodnocení.
Nicméně z důvodu potřeby nákladní dopravy spojit údolní tratě novým vícekapacitním mostem preferuje investor umístění Středohorského tunelu na dolním Střekově.

LEVOBŘEŽNÍ VARIANTY TUNELU
Levobřežních variant vedení trasy Českým středohořím, díky kterým by nebylo zatíženo centrum města Ústí, bylo navrhováno několik. Ovšem chybí zde jejich transparentní a nezávislé posouzení, které investor dodnes nepřipustil.
Následující diagram znázorňuje plánovaný nárůst nákladní dopravy ve srovnání s dnešním stavem a ukazuje také lepší řešení jedné z levobřežních variant (MG), jejímž autorem je Ing. akad. arch. Michal Gabriel.
