Výstupy z PS "Architektonická soutěž Ústí nad Labem"
-
Zápis 7. jednání 10.6.2024 - ještě není k dispozici finální verze zápisu
Výstupy z PS "Traťový úsek Ústí n. L. – Krušnohorský tunel"
bude doplněno
Fungování pracovních skupin
Protože trasování VRT naráží na velký odpor měst a obcí, zřídil ministr dopravy Martin Kupka dvě pracovní skupiny, které měly zhruba posledních 5 měsíců před schválením trasy pracovat s požadavky dotčených obcí v úseku od Ústí nad Labem až po státní hranici s Německem.
-
PS s názvem „Traťový úsek Ústí nad Labem – Krušnohorský tunel“ (T)
-
Úkolem bylo vyřešit především nejpalčivější problémy, a to posunutí portálu Krušnohorského tunelu a vyřešení nadměrného zatížení centra Ústí nad Labem nákladní dopravou například obchvatem.
-
-
PS s názvem „Architektonická soutěž Ústí nad Labem“ (A)
-
Úkolem této skupiny byla původně příprava na architektonickou soutěž nového terminálu.
-
Protože jsem byla účastníkem pracovní skupiny (T a později i A), rozhodla jsem se zde popsat způsob, jakým z mého pohledu fungovaly - nebo spíše nefungovaly pracovní skupiny. Na začátku jsme byli plni nadějí, že snad - i když za minutu 12 - opravdu začne skutečná participace, tak jak se běžně děje v západních zemích. Hned po prvním jednání skupiny bylo ale bohužel jasné, že skupiny budou sloužit jen k tomu, aby se po skončení jejich práce mohlo říci - participovali jsme. Skutečná snaha nalézt jakékoliv řešení tam z mého pohledu naprosto chyběla.
Ať už to bylo podivné dodatečné rozdělení trasování do dvou skupin, přestože se jedná o jeden dopravní uzel, nebo o naprosto nesmyslná řešení, která byla, troufám si říci, účelově vždy mnohem horší, než stávající chtěná varianta (např. nám představovali variantu se zbouráním městské části Český Újezd!).
Další, co vnímám jako zásadní problém, je naprostá netransparentnost jednání těchto skupin. Materiály z jednání pracovních skupin nebyly nikde veřejně dostupné, přestože se tam měly řešit pro město Ústí nad Labem zásadní věci. Zastupitelé ani veřejnost tak dlouho nevěděli, co se tam ve skutečnosti řeší.
A aby toho nebylo málo, zápisy nejsou vždy objektivní a vyvážené. Z jednání skupin Správa železnic pořizovala audio záznam, ale nám účastníkům bylo nahrávání zakázáno a na můj dotaz, zda bychom mohli tento záznam také tedy dostat k dispozici, bylo vyhýbavě odpovězeno, že by byl problém z GDPR. Nebyl nám poskytnut ani textový přepis, o který jsme žádali. V zápisech pak chybí některá zásadní vyjádření a argumentace, na což jsme opakovaně upozorňovali.
Přesto, že zástupci města Ústí nad Labem se opakovaně vyjadřovali, že zveřejňovat tyto materiály nechtějí, já jsem se rozhodla je sem na webové stránky umístit, a to z několika důvodů:
-
Jedná se o zásadní formování budoucnosti města Ústí nad Labem a jeho okolí a veřejnost tedy má právo vědět, o čem zástupci nominovaní městem ve skupině vyjednávají.
-
Tyto pracovní skupiny, práce SŽ, projektantů atd. jsou placeny z veřejných prostředků.
-
Ministerstvo dopravy a SŽ se těmito skupinami stále ohání, jak se samosprávami jedná. Ale pokud se podíváte na výsledek, možná budete stejně zklamaní jako já:
Místo o vymístění nákladní dopravy a obchvatu se jednalo o vlečkách Spolchemie, potřebách nákladních přepravců, lepšího propojení levého a pravého břehu Labe - tzn. buď mostem ve Svádově nebo kolejí u Činoheráku, atd... Úplným vrcholem marnosti byl teprve na posledním jednání 10.6.2024! představený "obchvat" tzv. Dubický tunel, který nejenže nevymístí nákladní dopravu z centra města, ale zasáhne do nově budované obytné zóny v Trmicích. Navíc zde už na první pohled dochází k významným střetům v území, které by dotčené orgány pravděpodobně neposvětily.
Z původně vcelku pevného obranného postoje zástupců města, konkrétně především paní poslankyně Evy Fialové a pana primátora Petra Nedvědického, nakonec vznikla dle mého názoru postupná kapitulace. Tito naši zástupci prý vyjednali ústupky a kompenzace. Já je tam tedy nevidím a i kdyby náhodou nějaké byly, vše je pouze ve formě nezávazných slibů. Bohužel v jiných částech ČR, kde už je trasa schválena, vidíme, že stát jde cestou pouze nejnutnějších výdajů a jakákoliv nadstandartní opatření nerealizuje.
Jediným shrnutím postojů samospráv na konečném vyhodnocení konaném 20.6.2024, kde byl přítomen i pan ministr Kupka, byla tato tabulka. Z té mimo jiné vyplývá i to, že město Ústí nad Labem v rozporu s memorandem (které schválilo 4.12.2023 usnesením 810/31R/23), souhlasí s umístěním portálu Krušnohorského tunelu.
Takový je můj osobní pohled na věc.
Edna Řeháková